کد مطلب:161353 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:118

مسافت طولانی و زمان اندک ناسازگاراست.
مسافت طولانی و زمان اندك ناسازگار است.

پاسخ: عمده دلیلی كه برای نفی اربعین در سال 61 ذكر می كنند، همین مسأله است. به نظر آقای قاضی رضی الله عنه شواهدی بر طول كشیدن راه طی شده از شام به عراق نداریم و بلكه خلاف این ادعا ثابت است. ایشان در كتاب خود ثابت می كنند كه در ظرف یك هفته از شام به عراق و كوفه می آمدند و قاصد در مدت یك هفته از عراق به مدینه و بالعكس طی مسیر می كرده است؛ كه نمونه ی آن شواهد را بعضا نقل می كنیم:

أ: روایت هارون الرشید عباسی كه هلال ماه ذی الحجة را در عراق می دید و خود را جهت انجام اعمال حج به مكه می رساند. [1] .

ب: روایتی كه شیخ مفید رضی الله عنه نقل كرده مبنی بر اینكه خیران اسباطی به خدمت امام هادی علیه السلام آمد. خود به امام می گوید كه فاصله ی آمدن من از عراق به مدینه، ده روز بوده


است. [2] .

ج: روایتی كه آمدن مالك اشتر از مدینه به كوفه را ذكر كرده است؛ كه در كمتر از مدت ده روز صورت گرفته است [3] .

د: روایتی از یحیی بن هرثمه نقل شده است كه می گوید: میان ما و عراق ده روز فاصله است. [4] .

و: روایتی كه جنگ دوران ابوبكر با رومیان را نقل می كند؛ كه خالد بن ولید با آنهمه لشكر، در ظرف هشت روز خود را به مسلمین در جبهه ی جنگ با روم رسانید. [5] .

ه: در قرة العین نقل است كه مروان، عامر بن ربیعه را با 100000 نفر از شام، برای جنگ با مختار حركت داد و عامر و لشكریانش در مدت ده روز به كوفه رسیدند. [6] .

ر: جریان رسیدن خبر مرگ معاویة بن ابوسفیان به میثم تمار در روز جمعه در شط فرات؛ كه گفته شده روز جمعه ی گذشته یعنی هشت روز قبل، این واقعه رخ داده و معلوم است كه قاصد این خبر، از مدینه به عراق و كوفه می آمده است. [7] .

موارد فوق اندك روایاتی بود كه در اثبات آمدن اهل بیت علیهم السلام از شام به كربلا در مدت ده روز یا كمتر صورت گرفته و این قول كه بیستم ماه صفر در كربلا بوده اند و این واقعه در همان سال 61 رخ داده است، ثابت می شود.


[1] همان، ص 45.

[2] ارشاد شيخ مفيد، ص 345؛ به نقل از منبع پيشين، ص 48 و 49.

[3] تحقيق درباره ي اول اربعين سيدالشهداء عليه السلام، ص 50.

[4] الخرائج و الجرائح، ص 209؛ به نقل از منبع پيشين، ص 54.

[5] تاريخ يعقوبي ج 2، ص 112؛ به نقل از منبع پيشين، ص 57.

[6] قرة العين، ص 127؛ به نقل از منبع پيشين، ص 38.

[7] تنقيح المقال ج 3، ص 262؛ به نقل از منبع پيشين، ص 35.